dimecres, 12 de febrer del 2014

Pressupostos 2014, no ens els mereixem.



Sembla que CiU i PP han convertit en pràctica habitual el fet de treballar amb pressupostos  desequilibrats. Si l’any 2012 l’equip de govern va tancar un pressupost a on s’ingressaven 760.000 € més del que era necessari per cobrir despeses ordinàries, ara per aquest any 2014 ingressem 2,5 milions d’€ de més; una escanyada injusta que mitjançant una asfixiant pressió fiscal permet que l’equip de govern obtingui un superàvit a final d’exercici de 5 milions d’euros. 

Al PSC de Castell - Platja d’Aro i s’Agaró pensem que no és just ni ètic utilitzar als ciutadans com a entitats bancàries per finançar les inversions polítiques dels nostres governants. No trobem necessaris els 110.000 € d’adequació de rotondes o els 300.000 € per reformar l’ajuntament, ni justos els 390.000 € per al passeig de ronda, una partida aquesta darrera que és competència de l’Estat i que els ciutadans estem pagant per duplicat. Ens és preocupant també la manca d’una partida important per promoció econòmica, reduïda per CIU i PP de 20.000 € (2013) a 10.000 € (2014), i de la qual només sembla que en sortirà una despesa en senyals de trànsit. No cal dir que en un municipi com el nostre hi ha molta feina per fer per no perdre competitivitat, plans d’ocupació per a persones aturades o motivar l’emprenedoria a través de l’autoempresa o d’un viver empresarial, però està clar que la prioritat d’aquest govern no és aquesta. 

Volem insistir també en què cal activar una gestió transparent i participativa, amb la que tots els regidors ens varem comprometre en una moció presentada pel grup del PSC i aprovada per unanimitat. Les mocions després de ser aprovades cal aplicar-les, però es clar, la transparència incomoda; i la possibilitat de que els ciutadans intervinguin en democràcia directa a través d’espais com els pressupostos participatius pot provocar que el ciutadà conegui de primera mà quin és el tipus de govern que tenen: un govern sense estratègies per millorar les condicions de vida dels nostres veïns, un govern que posa pedaços i viu del clientelisme, un govern que no ens mereixem.


divendres, 10 de gener del 2014

Ordenances fiscals 2014, una decepció malauradament previsible.



Tots som coneixedors de la situació actual del nostre país, derivada per aquesta brutal crisi econòmica i agreujada per polítiques del Partit Popular que en major mesura recauen sobre els més febles i les seves necessitats.  Aquells que han perdut la seva feina,  aquells que tot i tenir la sort de tenir-ne també hem vist com treballem molt més per menys retribució, amb pujades continuades d’impostos, amb noves taxes d’accés a la justícia, i amb noves retallades des de la Generalitat  en drets bàsics com educació i sanitat; tot plegat un panorama desolador i indignant.

Desde del grup municipal del PSC no tenim cap dubte, és la política municipal com a administració més propera al ciutadà d’es d’on es te el deure i la obligació d’estendre la mà a aquestes persones i a treballar amb tots els recursos per alleugerir aquesta pressió fiscal i social.

A Castell Platja d’Aro i S’Agaró però, ens trobem debatent unes Ordenances Fiscals 2014 que es congelen i són pràcticament idèntiques a les de 2013, que donaran com a resultat un pressupost inicial desequilibrat amb un superàvit de 2 milions d’euros, el que vol dir que es recaptaran via impostos 2 milions d’euros de més del que és necessari per garantir tots els serveis als ciutadans. Una pràctica que l’equip de govern de CiU i PP porta a terme  des de que va començar la legislatura, i que únicament practica el nostre ajuntament.  

La realitat és que els ciutadans de Castell - Platja d’Aro estem fent de banc a aquest equip de govern, ja que al ser dels ajuntaments amb més endeutament, no poden accedir al crèdit. Un endeutament al que d’altra banda ens han portat ells mateixos, després d’anys de govern del Sr. Giraut en el nostre ajuntament.

Desde el PSC de Castell Platja d’Aro i S’Agaró pensem que no es temps de demanar més, que no és temps de gestionar de manera fàcil amb superàvits generats a costa del patiments dels ciutadans. És temps de racionalitzar impostos, presentant unes ordenances a partir de les quals es derivi un pressupost equilibrat; és temps d’enginy, de fer més amb menys, d’utilitzar el cap i de pensar en tothom.

Creiem amb tota fermesa que existeix la possibilitat real d’alleugerir les conseqüències d’aquesta  crisi  dins del nostre municipi, mitjançant polítiques socials en totes les àrees: econòmiques, urbanístiques, formatives, culturals o de serveis. No hi ha excuses que justifiquin no fer-ho, és per això que considerem que CiU i PP mostren amb aquestes ordenances la seva insensibilitat, prioritzant per sobre de l’interès general els seus propis projectes i interessos polítics; una decepció malauradament previsible.


dilluns, 16 de desembre del 2013

La taxa d'escombraries, el reflex d'una mala gestió.



Les deixalles dels nostres habitatges cada dia són més cares. Més encara si les famílies no adoptem mesures per a separar l’orgànica de la resta i les tres fraccions per les que tenim contenidors ben prop de casa: vidre, paper i envasos. Si a tot això li afegim el canvi de normativa pel que fa al tractament dels residus urbans, el preu va in crescendo.

Nosaltres tenim molt prop del nostre municipi un abocador, l’abocador de Solius. Aquest abocador està gestionat per un consorci que en formen part els 5 municipis propietaris: Llagostera, Santa Cristina, Sant Feliu de Guíxols, Castell-Platja d’Aro i Calonge, a més de la Generalitat de Catalunya a través de l’ Agència Catalana de Residus. Els pobles que pertanyen a la mancomunitat de l’abocador paguen menys diners per tona abocada que la resta de municipis que no en formen part. Aquesta política ha estat sempre molt criticada per la resta de pobles de la comarca pel fet de que la Generalitat de Catalunya ha fet importantíssimes inversions en l’abocador amb diners públics de tots els baix empordanesos, i que l’establiment d’aquests preus suposaven una discriminació per a molts habitants de la comarca que havien de pagar una taxa d’escombraries superior a la dels seus veïns. L’argument per combatre aquesta crítica per part dels pobles mancomunats era i és que els terrenys pertanyen a dos d’aquests municipis i han de suportar la incomoditat de la seva proximitat, i que els altres tres van haver de invertir diners per a la seva posada en funcionament.

Fa uns anys la Generalitat va confeccionar el mapa d’infraestructures mediambientals i va decidir que cada comarca havia de disposar d’un equipament pel tractament dels seus residus; al Baix Empordà tenim per una banda l’abocador de Solius i una petita estació de transferència al municipi de Forallac. Allí, en un futur no gaire llunyà s’ha de poder disposar d’una planta de tractament de residus que triï les deixalles  per tal de  permetre una millor pràctica ambiental dels residus, així com un important estalvi per a les butxaques familiars per la important reducció d’impropis de les diferents fraccions.

Aquest mapa d’infraestructures, és la que preveia la gran macro planta de tractament de Lloret de Mar per la Comarca de la Selva, però pel camí han passat coses imprevisibles com ara la important reducció de tones d’escombraries com a conseqüència de la crisi econòmica. És per aquesta raó que l’Agència Catalana de Residus ha decidit que a partir de l’ 1 de gener 2014 la comarca del Baix Empordà, entre d’ altres, haurà de transportar les seves deixalles a aquesta instal·lació. La nostra pregunta és, com es mantindrà l’equilibri econòmic de l’abocador de Solius si tots els municipis de la comarca abandonen aquesta instal·lació i només ens quedem el cinc municipis mancomunats? Doncs ja us ho podeu imaginar, pagant més impostos per  la gestió de les nostres deixalles a més d’altres per fer la inversió necessària per la reconversió de l’abocador en una planta de tractament integral de residus. Tot plegat, el reflex d’una mala gestió.

dimecres, 23 d’octubre del 2013

Proposta per la revisió de valors cadastrals



Després de cinc anys de crisi generalitzada que de forma dramàtica ha afectat les propietats i immobles de la ciutadania, amb milers d’execucions hipotecàries i pèrdua sostinguda del valor patrimonial dels habitatges, des del grup municipal del PSC creiem que és moment de prendre consciència que cal replantejar i recalcular el valor cadastral de les propietats immobiliàries, per adequar-les a la nova realitat social i econòmica de la societat.

Quan l’administració ha constatat l’increment del valor dels immobles, ha procedit diligentment a la revisió dels valors cadastrals, com va fer l’Ajuntament de Castell – Platja d’Aro i S’Agaró a l’any 2008, originant una pujada d’impostos. I així s’ha vingut fent a d’altres municipis d’acord amb la realitat i les previsions legals corresponents, per tal d’adoptar i adequar el valor cadastral a les noves circumstàncies i al valor de mercat. El propi article 23 del RDL 1/2004, Llei del Cadastre immobiliari, fixa entre els diversos criteris i límits del valor cadastral les circumstàncies i valors de mercat, fent-se constar específicament que “el valor cadastral dels immobles no podrà superar el valor de mercat”.

L’administració municipal, partint del valor cadastral de les finques, habitatges o propietats recapta anualment l’Impost sobre Bens Immobles i circumstancialment l’Impost de Plus Vàlua, doncs la finalitat originària del cadastre és de caràcter tributari, essent la base per a la gestió, recaptació i control de diverses figures impositives, tant de l’Administració Estatal, com autonòmica o local. Considerant que quan els valors de mercat s’han incrementat, els ajuntaments també ho han tingut en compte al moment de la recaptació i liquidació de l’IBI, i que en el proper any entrarà en vigor la llei per la qual serà l’administració central qui haurà de demanar la revisió de valors cadastrals, en moments i circumstàncies com les actuals, seria just procedir també a revisar a la baixa els paràmetres actuals i adaptar-lo a les circumstàncies de mercat.

Considerant que tota actuació i decisió administrativa he de moure’s en la línia de l’objectivitat, la imparcialitat i la proporcionalitat, des de les exigències de la transparència i el bé comú i des del servei eficient a la ciutadania, des del grup municipal del PSC a l’Ajuntament de Castell – Platja d’Aro i S’Agaró varem proposar al darrer ple municipal del 16 d’octubre que es procedeixi a revisar els paràmetres i quanties dels valors sobre els que es cobra a la ciutadania l’IBI i l’IVTNU (plus vàlua), tot adaptant-se a la pèrdua de valor dels habitatges i propietats, i que s’instés a la Direcció General del Cadastre perquè procedeixi a l’adaptació i correcció dels valors pertinents, en funció de la realitat econòmica i social actual; una moció però, que no podrem debatre fins el proper ple de novembre, ja que l’equip de govern format per CiU i PP no varen votar la urgència per què es pogués discutir, cosa que ens fa entendre que no és una prioritat per ells.

Notícia a El Punt sobre la proposta del PSC per la revisió dels valors cadastrals